.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

 

 

קודם          הבא

2.9.94 >>21.10.94                                                                                    "אולי"

קלזמר מסביר את תהליך הציור באופן קר, ענייני ומדויק: "אני לא מתפתה; להפך - הצבע מהווה בעיניי בעיה. כיוון שהעולם כרומטי, צבעוני, הציור חייב להיענות לצבעוניות וזה מסבך ומוליך לשאלות כמו 'איזה צבע', 'איך', 'למה', 'מה זה עושה' ו'מה עדיף על מה'. […] הציורים היו מאורכים ואלמנט התנועה בהם תאם את הפורמט. […] יש משהו מאד מכני במה שאני עושה. לפי שעה, כל העבודות הן של גריד, סגורות במודרניזם. ככל שהתוצאה מוזרה יותר ובלתי מובנת, אני מברך על זה".

ואצלי גוברים הגעגועים לציור היפה ההוא, שנמחק מקירות ה"משרד" לפני שש שנים. הוא היה יפה מדי, מושך מדי, כובש במיידיותו. מחשבות אלה מובילות לציור אחר, שונה, והוא נמצא כאן בסטודיו בין כל האחרים שאינם כמותו. זהו דיוקן ה"אהבל" (AHABAL), שאני נדבקת אליו. נמשכת בכבלי קסם, כמו אז, אל היופי הפשוט, הטהור, שמעמיד למבחן-בד את הנורמות האסתטיות של האמנות הגבוהה, החורג מן התיאוריה על המודרניזם. הוא כובש באמת הבלתי-אמצעית הגלומה בו ואינו מאפשר פרידה. האנושיות המוחלטת היא הכובשת. מתיידדת אתו בקלות ובאופן אינטואיטיבי כמעט, וחשה הזדהות עם השם, עם הצורה, עם הצבע, עם הפורמט ועם הפורטרט.

הוא - ציור ה"אהבל" - מעלה את שאלת גבולותיו של התחום האסתטי שלא נקבעו על-ידי המציאות. יכולתו של קלזמר להעניק לציוריו פונקציה ציורית ללא הקשר חברתי, מובילה לכיוונים של חקירה מדעית. וכל ציור שאנו רואים עכשיו ב"מעבדה", הוא בבחינת דגם לחקירה מתמשכת של האפשרויות האסתטיות שאותן יבצע בעתיד.

ציור ה"אהבל" מחזיר אותנו לשלהי שנות השמונים ולציורי הפורטרטים האנונימיים שנקשרו בעת ובעונה אחת במושגי המופשט והמוות. יש לו שם כללי, "אהבל" והוא משמש כסמן של דמות האידיוט הנאיבי והמושלם; כתזכורת לאמצעי הבעה שנכללו במילון המונחים של קלזמר בשלושת העשורים האחרונים. קלזמר נותר עקבי באמירתו על קיומו של האינדיבידואל. ושוב חוזרת התכחשותו התמידית לסנטימנטלי והוא שואף אל הפשטות המוליכה אל המוחלט.

הציור של קלזמר שב וחוזר להשתמש במוטיב המילה העברית הכתובה בלועזית ומשמעותה מובנת לצופה הישראלי, אך סתומה לקוראי לועזית. היפוך והסתרה דו-כיווניים, המעלים על הדעת את רצונו המתמיד של קלזמר לפסוע בו-זמנית בשני מסלולים של חקירה ניסיונית. הכתיבה הפונטית בציורי השקיעות ה"ארוכות" של שנות השבעים, נפגשת עם ציורי הדיוקנאות של שלהי שנות השמונים. דמות ה"אהבל" מספקת נקודת חיבור, המסמנת את תחילתו של עידן ההשלמה עם יופיו של הצבע.

בדיון על מהות הציור איני יכולה שלא להזכיר את דבריו המשעשעים של פרנק סטלה, שכה היטיב להגדיר את השדה שהעסיק אותו כל ימי ימיו - הציור:
"There are two problems in painting. One is to find out what paintings are, and the other is to find out how to make a painting. The first is learning something, and the second is making something."

קלזמר מבריש את הצבעים זה לתוך זה, הם מתערבבים ומניבים רגעי מתח ברמות הפירוד וההרכבה, כאשר כל צבע שומר עדיין על הגוון הייחודי לו, אך בד בבד נמעך אל תוך הצבע האחר. הספומטו המתקבל ניחן באיכויות אופטימיות, המשפיעות הן על הראייה והן על החשיבה שלנו. בסופו של דבר, הציור שמציג בפנינו קלזמר הוא בבחינת צורה אינטלקטואלית. זוהי מחשבה ויזואלית המושתתת על מאגר של ידע. יש לו הרצון והאפשרות לאלתר בכל פעם מחדש, על נושא שהוא שונה ודומה בעת ובעונה אחת, ולהגיע לתוצר שהוא לעיתים דרמטי, לעיתים מופשט, אך תמיד מלא תבונה.

קלזמר חי בתוך הצלילים של ציוריו. הוא מחבר משפטים, תווים ומילים וחוזר לקרוא בם אחרת עם חלוף שנים.
 

.
.
.
.
.
.
.
.

השמש אינה זורחת

"הוא היה שם באור הכחול של הדברים"

ה"מעבדה" של גבי קלזמר היא הבסיס לתהליך התהוותו של הציור. הכול, כלומר הציור, מתחיל ממחשבה נטולת תוכן נרטיבי ומשמעות רגשית. ציור צריך להתחיל מדבר-מה המונח על הבד כנוכחות אפשרית; שתי משיכות מכחול או גריד של קווים. כמו סכימה ידועה או בלתי ידועה, אך נתונה מראש. נקודת המוצא היא קווים ישרים ומדויקים שמכתיב הסרגל, קווים הנפגשים בזווית של תשעים מעלות. סמוך לתקרה מתוח סרגל עץ דמוי צלב, אנכי ואופקי, סמן של שתי וערב.
אנו עומדים במרכזו של חלל העבודה, "המעבדה", מוקפים בדים שעובדו לכלל ציורים שקל להתאהב בפרטיהם המעודנים וביופיים המפעים; הלב הולך שבי אחר סוג הציורים המתעתעים בך באמצעות גלים צבעוניים תלת-ממדיים, ההופכים כיוון ומסיטים את מבטך פעם מימין לשמאל ופעם מלמטה למעלה, ואנו נבוכים למראה הציור ואיננו בטוחים עוד שהוא אכן מונח בכיוון הנכון. הטיפול המכני בבד אמור להציג בפנינו את קיומו של הציור כאובייקט. היכולת להגדיר אותו מורכבת לפחות כמו אי-האפשרות לצלמו - במילים אחרות, זהו ציור בלתי מצטלם - וכיוון שאי אפשר לצלם אותו, זהו מעוזו האחרון של הציור, לדברי קלזמר.
קלזמר חותר לעבר ציור נטול מרקם. הוא מצמצם את נוכחות החומר במטרה לבטל באופן מוחלט כמעט את איכותו הציורית של הציור.
"האופן שבו נעשה הציור הוא כמעט מכני - הפעולות ידועות מראש והפרוטוקול מוסכם: מערך פסים אנכי וסריקה אופקית, שורה אחרי שורה, מלמעלה למטה. […] שטיחות הציור נובעת מהרצון להטמיע את המהלכים והאירועים הציוריים בתוך המרקם ולא על פניו. איחוד האירוע הציורי שמורכב מצבע, משטח, וסימני הכלי הפועל - המברשת - לכלל מהות אחת".
אני רוצה להגיד משהו שלא יסגיר את תחושותיי. זהו סוג של הנאה הנחווית בעת ההתבוננות, וניסיון להבין את סוד קסמן של היצירות. הציורים האלה הם מקור מידע בלתי-נדלה. אפשר להתבונן בהם שעות מבלי לשבוע. הם מעוררים בך את הרצון ללמוד על אפשרויות נוספות של התפתחות התנועה בתוך הציור עצמו, על התפתחות מערכת השכנות הנרקמות בכל פעם מחדש בין הצבעים השותפים לבנייה הנוספת והמורכבת המתגלה לעינינו. אלו הן וריאציות על נושא, אלא שגם הנושא אינו אחד - אלו הם נושאים מגוונים הנוגעים בצבע, במבנה, בתנועה לונדון. במעלה גרם מדרגות, מצד שמאל של הפרוזדור, מתגלה סטודיו מואר באור יום מסווג והשמש אינה זורחת - זוהי "המעבדה" שלו. דבר לא נאמר עדיין. רק מבטים ושתיקות. "הציורים המרובעים" עומדים צפופים, קבוצת יצירות השעונות על קיר. ציור אחר ציור מחליף מקום, זז מתוך הכלל אל הקיר המצטיין באור צפוני שקט. אסור להיתפס להתרגשות, שמא אסגיר את תחושתי, וקלזמר (כפי שלמדתי מניסיון העבר) עוד עלול למחוק את הציורים.

באחד מערבי סתיו 1994 התקיים מפגש בין גבי קלזמר לבין קירות ה"משרד בתל-אביב". כבר אז עלו לדיון שאלות הנוגעות לציור ולערכים של יופי, העשויים להתפרש כניסיון להתחנף לטעמו של הצופה. בשלב מסוים של העבודה התקבל הרושם כי חלק מן הציור שצויר כבר על הקיר יפה מדי ומושך את העין להנאות יומיומיות. (הייתה בו נוכחות של "גלים" כחולים בתוך המתחם האפור). קלזמר מחק את הציור שהיה יפה להדהים, ושב להתעקש על בלעדיות גוני האפור, עם רמז של פיגמנט כחול מתחת לשכבת האפורים.
המחיקה הייתה בדיקה נוספת של גבולות יכולתו. הוא רוצה להתחיל בכל פעם מחדש, בנקודה אחרת, ופתרון של בעיה אחת מוליד סוגייה נוספת, בעיה אחרת.

אני מתבוננת בפליאה מוחלטת בציורים של היום, ומתקשה להבין את מחיקת הציור היפה ההוא, שכבר אז רצה לרמז על העתיד לקרות, שיכול היה להוות ציון דרך למתרחש כיום על בדי הציור שלו. אני מתפעלת מן החופש הגלום באהבת הצבע של קלזמר. ואף שהוא עצמו לא ניחן מטבעו בנטיות סנטימנטליות, הרי לנצח תיוותר תלויה ועומדת סוגיית הנגיעה במיתרי הרגש של הצופה, במראית העין היוצרת אחיזת עיניים מהנה של ציור אילם. יצירתו של קלזמר שואפת לשלמות בלתי ניתנת להשגה.

לאחר שש שנים של ציורים אפורים בפורמטים גדולי-ממדים "נענה" קלזמר לצבעים, חרף היותם פתיינים מקסימים ומעוררי הנאות פשוטות, יומיומיות. הצופה מסתנוור מנוכחותו המאסיבית של הצבע הכסוף, המתערבל בגוונים הזוהרים המחוללים בתוך הבדים. מבטו נשבה, והציור הופך למעין מנטרה השולטת בו.
 .