יעקב גילדור בארץ הפלאות
רחל סוקמן
דומה שבחירתו של יעקב גילדור באמנות הקולאז ' הייתה מהלך מתבקש . בראשו מתערבלים מזה זמן רעיונות מרעיונות שונים ; נושקים , חופפים , מקבילים ולעתים מגבילים . באחת החליט לפרוץ את גבולות הציור המוכר והטוב ולפסוע לעבר עולם חדש , עכשווי , עתיר בדימויים צבעוניים של יופי נשי ושל יצירות אמנות , שאליהן ערגה נפשו מאז ומעולם .
מבט בוחן וחודר בעבודות יזהה קטעים מיצירות מופת , שהיו לנכסי צאן ברזל של האמנות החזותית לאורך מאות שנים ויותר . בנקל נוכל למצוא בהן ראש פסל יווני , מקטעים מציורו של פיטר ברויגל האב , חתונה כפרית , ופלח מציורו האיקוני של רב האמן , יאן ורמר , נערה עם עגיל פנינה . עוד נמצא שתי נשים בעירום מפתה מתוך האודליסק של ז ' אן - אוגוסט - דומיניק אנגר (Ingres) ומחווה לקורט שוויטרס הגרמני . אם נתאמץ נוכל לאתר גם את פבלו פיקאסו ואת מקס ארנסט , שאותם הוא מעריץ , אזכור של כרזה לסרט הישראלי זאת היא הארץ , שהוקרן בשנת 1935 בקולנוע מוגרבי האגדי , ואף את השחקנית היפה , אודרי הפבורן , השזורה באחד הקולאז ' ים .
בתערוכה " ארץ הפלאות ", שהתגבשה בחמש השנים האחרונות , מוצגים 64 קולאז ' ים ברוח האמנות העכשווית , השואבת מכאן ומשם , מן העבר ומן ההווה , כאוות נפשה : גיבורי תרבות , ציירים ופסלים , תיאטרון וקולנוע .
בבואו אל מצע העבודה , חמוש במספריים ובדבק ותו לא , החל גילדור במסעו לחיפוש דימויים , צורות וצבעים מן המוכן , שכמו המתינו לו . הוא ברר , בחר וגזר בקפידה מתוך שבועונים , עיתונים , ספרים , כרזות , ניירות עטיפה , שקיות נייר , גלויות , קטלוגים , מודעות רחוב , ומה לא , עד שהצטברו אצלו ערימות גדושות של גזירי נייר , צבעוניים ברובם , ומהם שאב את השראתו ליצירת קולאז '. שיטת העבודה הייתה נהירה לו , והוא הבין כי די בדימוי טוב אחד כדי לבנות סיפור : " בקולאז ' אני יוצא לטיול בדמיון ".
טכניקת הקולאז ' משתלבת היטב עם הציור הסוריאליסטי , שבו עסק גילדור במשך שנים רבות . כבר אז הכיר בחשיבות הצבעוניות והקומפוזיציה . " שילוב של נשים יפות מהווה כוח משיכה , לא רק עבורי . גם דברים קשים מושכים אותי , וזה חלק מהעבודה . כל אחד יכול לפרש את היצירה באופן שונה ", מוסיף האמן . המציאות החדשה , הנבראת מתוך מעשה ההדבקה , מאפשרת נוכחות לתיאטרון האבסורד וחיבור לתנועת הדאדא , שכמו מרחפת ממעל בנימה הומוריסטית אישית .
במרבית העבודות נוכחת דמות אדם , ובחלקן ניכר מבע סוער , כמו מאתגר האמן את הצופה לזהות את משתתפי החגיגה הפרועה . אך האמנם הייתה זו כוונת היוצר ? לאו דווקא . לעתים העלילה מייצרת קומפוזיציות תיאטרליות , במיוחד כאשר הוא שותל דמויות סוריאליסטיות בנופים דמיוניים . מאחורי כל קולאז ' ישנו סיפור , אך לא תמיד רוצה גילדור לחלוק אותו עם הצופה , ועל פי רוב הוא מעדיף שכל אחד יבנה את הסיפור שלו בעצמו .
יעקב גילדור נולד בפויכטונגן , גרמניה , 1948; חי ויוצר בתל אביב
|